Algemene voorwaarden

Home > Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden - HenkvanderSar.nl – augustus 2021

Artikel 1. Definities

De met hoofdletters aangegeven definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:

  1. Opdrachtnemer: “HenkvanderSar.nl”, hiermee wordt steeds bedoeld HenkvanderSar.nl, gevestigd te
    Julianalaan 21, 5109 RH, ’s Gravenmoer. Het bedrijf is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 61915610 en levert diensten op het gebied van business coaching, (interim) management, consultancy, financiering, herfinanciering en herstructurering van bedrijven en instellingen.
    Deze algemene voorwaarden gelden ongeacht door wie namens Opdrachtnemer voormelde dienstverlening wordt verricht. Alle opdrachten worden slechts met uitsluiting van de artikelen 7:404 BW, 7:407 lid 2 BW en 7:409 BW aanvaard en uitgevoerd door Opdrachtnemer.

  2. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtsperso(o)n(en) in wiens opdracht diensten worden verleend en/of werkzaamheden worden uitgevoerd en/of zaken worden geleverd.

  3. Opdracht/Overeenkomst: de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten overeenkomst ter zake het verlenen van diensten en/of het uitvoeren van werkzaamheden en/of leveren van zaken.

  4. Werkzaamheden: Alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven en die door Opdrachtnemer zijn aanvaard alsmede alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden.

  5. Beslissingsbevoegdheid: De heer H.J. van der Sar, eigenaar van HenkvanderSar.nl is volledig en zelfstandig beslissingsbevoegd. Door derden, namens HenkvanderSar.nl gemaakte afspraken, zijn niet bindend.

  6. Bescheiden: Alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie of gegevens, al dan niet vervat op (on)stoffelijke dragers waaronder maar niet uitsluitend- begrepen: papier, cd-roms, harde schijven, SD en/of geheugenkaarten of andere vormen van gegevensdragers, e-mail en digitale omgevingen, al dan niet ondergebracht bij derden, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de Opdracht/Overeenkomst door Opdrachtnemer vervaardigde of verzamelde gegevens, al dan niet vervat op (on)stoffelijke dragers waaronder -maar niet uitsluitend- begrepen: papier, cd-roms, harde schijven, SD en/of geheugenkaarten of andere vormen van gegevensdragers, e-mail en digitale omgevingen, al dan niet ondergebracht bij derden alsmede alle overige informatie van enige relevantie voor de uitvoering of voltooiing van de Opdracht, al dan niet vervat op (on)stoffelijke dragers;

  7. Derden: HenkvanderSar.nl verricht haar diensten in sommige gevallen (mede) met behulp van door haar ingeschakelde derden, die dan in teamverband aan een project samenwerken. De eindverantwoordelijke in deze voorkomende situatie is echter altijd een beslissingsbevoegde functionaris van Opdrachtnemer.

  8. HenkvanderSar.nl kan te allen tijde de samenstelling van betrokken derden wijzigen, indien zij meent dat dit voor een goede uitvoering of continuïteit van haar dienstverlening noodzakelijk is.

  9. Deze algemene voorwaarden gelden mede ten behoeve van (i) alle onderaannemers van Opdrachtnemer, (ii) alle werknemers, medewerkers, oud medewerkers en anderen die op enigerlei wijze werkzaam zijn/waren voor, of verbonden zijn/waren aan of in dienst zijn/waren van Opdrachtnemer en (iii) hun rechtsopvolgers en/of hun erfgenamen. Deze partijen zijn gerechtigd een beroep te doen op deze algemene voorwaarden en Opdrachtgever acht zich ten opzichte van deze partijen gebonden aan deze algemene voorwaarden.

  10. Mogelijke algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn uitdrukkelijk uitgesloten. Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts geldig voor zover Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.

  11. Onder “schriftelijk” wordt verstaan: per brief, per e-mail, per fax, per tekstbericht of per wijze die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

  12. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de Overeenkomst voortgekomen vervolg- of deelopdrachten.

Artikel 2. Algemeen

  1. De Overeenkomst wordt gevormd door de onderhavige algemene voorwaarden gezamenlijk met de door Opdrachtgever en Opdrachtnemer ondertekende opdrachtbevestiging.

  2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, Opdracht, Overeenkomst, Rechtsbetrekking, hoe dan ook genaamd, waarbij de Opdrachtnemer zich verbindt/zal verbinden om Werkzaamheden te verrichten voor Opdrachtgever, alsmede daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende Werkzaamheden, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk is afgeweken.

  3. Mogelijke algemene voorwaarden en of andere voorwaarden van Opdrachtgever zijn uitdrukkelijk uitgesloten. Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts geldig voor zover Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.

  4. Afwijkingen van, en aanvullingen op, deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een (schriftelijke) overeenkomst of opdrachtbevestiging. 

  5. In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.

  6. De onderliggende Opdracht/Overeenkomst – tezamen met deze algemene voorwaarden – geven de volledige afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer weer met betrekking tot de Werkzaamheden waarvoor de Overeenkomst is gesloten.

  7.  HenkvanderSar.nl behoudt zich het recht voor, deze algemene voorwaarden in de toekomst eenzijdig aan te passen/te wijzigen.

Artikel 3. Offertes en aanbiedingen

  1. Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte of aanbieding een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend.

  2. Offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever staat er voor in dat hij/zij alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding van de opdracht tijdig en naar waarheid heeft verstrekt aan Opdrachtnemer.

  3. Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat (een onderdeel van) de offerte en aanbieding een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

  4. Een samengestelde offerte en aanbieding verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de offerte en aanbieding tegen een overeenkomstig gedeelte van de opgegeven prijs.

  5. Offertes en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige orders/opdrachten.

Artikel 4. Tarieven

  1. Alle tarieven zijn in euro’s, exclusief B.T.W. en andere heffingen van overheidswege alsmede eventueel in het kader van de Overeenkomst te maken kosten zoals reis- en andere (on)kosten waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. Voormelde kosten komen voor rekening van Opdrachtgever.

  2. De door Opdrachtnemer uitgevoerde werkzaamheden worden op basis van bestede tijd en gemaakte kosten aan Opdrachtgever in rekening gebracht tenzij anders is overeengekomen.

  3. Naast het honorarium worden de door Opdrachtnemer gemaakte onkosten en de declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden aan Opdrachtgever in rekening gebracht.

  4. Opdrachtnemer heeft het recht om een voorschot te vragen aan Opdrachtgever.

  5. Reiskosten van Opdrachtnemer worden vergoed op basis van een nader overeen te komen tarief.

  6. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat de Opdracht geheel is uitgevoerd, honoraria of prijzen een wijziging ondergaan, is Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen.

  7. Het honorarium, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van ingeschakelde derden en gemaakte onkosten, wordt per maand in rekening gebracht. Over alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt indien de wet daartoe verplicht de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.

  8. Indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een vaste prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer gerechtigd tot verhoging van deze prijs, zonder dat Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de Overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of haar oorzaak vindt op gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.

Artikel 5. Overeenkomst

  1. De Overeenkomst geldt als gesloten vanaf de dag van ondertekening door Opdrachtnemer, respectievelijk de dag van verzending van de schriftelijke opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.

  2. De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.


Artikel 6. Uitvoering van de Overeenkomst

  1. Opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden de zorg van een goed Opdrachtnemer in acht.

  2. Opdrachtnemer neemt met de Overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en geeft derhalve geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald. Als een beoogd resultaat niet wordt gerealiseerd dan kan de Opdrachtgever daaraan geen rechten ontlenen.

  3. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd.

  4. Opdrachtnemer heeft het recht, voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, gedeeltelijk de Overeenkomst door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal hiertoe uitsluitend overgaan, na overleg met Opdrachtgever.

  5. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van alle personen, ook derden, die bij de uitvoering van de Werkzaamheden door de Opdrachtnemer zijn ingeschakeld.

  6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het handelen of nalaten door deze derden. Op het werk van deze derden zijn deze algemene voorwaarden integraal van toepassing.

  7. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  8. Door Opdrachtnemer vermelde termijnen zijn uitsluitend indicatief en daaraan kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders vastlegt.

  9. Indien binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn voor Opdrachtnemer.

  10. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen.

  11. Opdrachtgever verleent telkens en volledig medewerking aan de verplichtingen die voor Opdrachtnemer voortvloeien uit de toepasselijke (beroeps)regelgeving. 

  12. Opdrachtgever is ermee bekend dat Opdrachtnemer – onder meer, doch niet uitsluitend -:

    • op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht kan zijn om bepaalde, in die wet- en regelgeving omschreven en tijdens de uitvoering van zijn Werkzaamheden bekend geworden, transacties te melden aan de daarvoor van overheidswege ingestelde autoriteiten

    • op grond van geldende wet- en regelgeving in bepaalde situaties een fraudemelding zal moeten doen;

    • krachtens geldende wet- en regelgeving verplicht kan zijn om een onderzoek naar de (identiteit van) Opdrachtgever c.q. de cliënt te doen.

  13. Opdrachtgever sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat bij Opdrachtgever ten gevolge van het voldoen door Opdrachtnemer aan de voor hem geldende wet- en (beroeps)regelgeving.

  14. Opdrachtnemer heeft het recht om opdrachten te weigeren.

Artikel 7. Wijziging in de opdracht

  1. Wijzigingen in de Overeenkomst door Opdrachtgever die door Opdrachtnemer niet konden worden voorzien en meerwerk veroorzaken, zullen door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden doorbelast conform het in de Overeenkomst afgesproken tarief. Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens door Opdrachtgever, Opdrachtnemer de geplande werkzaamheden opnieuw moet organiseren. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten voor meerwerk op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij Opdrachtgever.

  2. Door Opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de Overeenkomst, moeten door Opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Opdrachtnemer ter kennis zijn gebracht. Een wijziging in dan wel aanvulling op de Overeenkomst geldt slechts indien deze door zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever (bij voorkeur schriftelijk) is aanvaard.

  3. Veranderingen die in een reeds verstrekte opdracht worden aangebracht kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen oplevertijd door Opdrachtnemer wordt overschreden.

Artikel 8. Medewerking Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever zal steeds, gevraagd en ongevraagd, tijdig alle relevante informatie op een door Opdrachtnemer gewenste wijze verstrekken aan Opdrachtnemer die hij/zij nodig heeft voor een correcte uitvoering van de aan haar/hem verstrekte opdracht.

  2. Opdrachtgever informeert Opdrachtnemer onmiddellijk als wijzigingen optreden in de aan Opdrachtnemer verstrekte informatie.

  3. Opdrachtgever zorgt ervoor dat de verstrekte informatie juist en volledig is en vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en of onvolledig zijn van deze informatie.

  4. Indien voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht noodzakelijke gegevens, niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de gemaakte afspraken door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld, of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn/haar (informatie) verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer bevoegd over te gaan tot opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst.

  5. Opdrachtgever is verplicht alle informatie en concept adviezen die zij van Opdrachtnemer verkrijgt nauwgezet te controleren op de juistheid en volledigheid van op Opdrachtgever betrekking hebbende feiten.
    Eventuele onjuistheden of lacunes moeten direct en in ieder geval binnen 3 werkdagen aan Opdrachtgever worden doorgegeven.

  6. Indien Opdrachtgever de door Opdrachtnemer gegeven (schriftelijke) adviezen, opgestelde stukken en/of de inhoud en het resultaat van de werkzaamheden van Opdrachtnemer aan derden verstrekt, is Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer gehouden die derde erop te wijzen dat de betreffende werkzaamheden en het resultaat daarvan uitsluitend in opdracht van Opdrachtgever voor Opdrachtgever zijn een verricht, met inachtneming van alle toepasselijke omstandigheden en dat de derde hieraan geen rechten kan ontlenen en dat de derde niet mag afgaan en mag vertrouwen op die werkzaamheden en/of het resultaat daarvan.

  7. Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer persoonsgegevens verstrekt, zorgt de Opdrachtgever er in lijn met de geldende privacy regels steeds voor dat zij over een toereikende rechtsgrond en/of instemming van de betrokken personen beschikt. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle schade die Opdrachtnemer kan leiden en/of boetes die Opdrachtnemer opgelegd zou kunnen krijgen in het kader van de verwerking van deze persoonsgegevens.
    Alle persoonsgegevens die door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer worden verstrekt zullen door Opdrachtnemer niet worden gebruikt voor of worden verstrekt aan derden voor andere doeleinden dan ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst.

  8. Indien Opdrachtnemer op locatie van Opdrachtgever Werkzaamheden verricht, draagt Opdrachtgever zorg voor een geschikte werkplek, die voldoet aan de wettelijk gestelde ARBO-normen en aan andere toepasselijke regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer in dat geval wordt voorzien van kantoorruimte en overige faciliteiten die naar het oordeel van Opdrachtnemer noodzakelijk of nuttig zijn om de Overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan alle daaraan te stellen (wettelijke) vereisten.
    Met betrekking tot beschikbaar gestelde (computer)faciliteiten is Opdrachtgever verplicht voor continuïteit zorg te dragen onder meer door middel van afdoende back-up, veiligheid en viruscontrole procedures.

  9. Opdrachtnemer is gerechtigd tot het vermelden van de naam van Opdrachtgever en het in hoofdlijnen vermelden van de verrichte werkzaamheden aan (commerciële) relaties van Opdrachtnemer ter indicatie van de ervaring van Opdrachtgever. Hieronder mede begrepen vermelding op website(s) en andere commerciële platforms en marketing uitingen van Opdrachtnemer.

Artikel 9. Opzegging

  1. Beide partijen kunnen de Overeenkomst te allen tijde tussentijds schriftelijk beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. De opzegging dient schriftelijk te geschieden.

  2. Indien tot voortijdige beëindiging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie, waarbij het tot dan toe gemiddelde maandelijks declaratiebedrag als uitgangspunt wordt gehanteerd, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen.
    De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan Opdrachtgever.

  3. Ingeval één van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de Overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn voortijdig te beëindigen.

  4. Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet tot opzegging over te gaan. Voorwaarde voor het recht op medewerking als in dit lid bepaald, is dat Opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan. 

Artikel 10. Ontbinding- en/of opschortingsbevoegdheid

  1. Opdrachtnemer is bevoegd om na een zorgvuldige belangenafweging de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van Bescheiden of andere zaken aan Opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan.

  2. Het eerste lid is niet van toepassing met betrekking tot Bescheiden van Opdrachtgever die (nog) geen bewerking door Opdrachtnemer hebben ondergaan.

  3. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van haar/zijn verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:

  4. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt dan wel Opdrachtnemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever in die verplichtingen zal tekortschieten;

  5. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;

  6. er sprake is van (een aanvraag) liquidatie van Opdrachtgever, aan Opdrachtgever surseance van betaling is verleend, Opdrachtgever is staat van faillissement is verklaard, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op Opdrachtgever van toepassing is verklaard of onder curatele stelling van Opdrachtgever, Opdrachtgever de vrije beschikking over zijn/haar vermogen of inkomsten geheel of gedeeltelijk verliest, Opdrachtgever zijn/haar bedrijf verkoopt dan wel indien er ten laste van Opdrachtgever beslag wordt gelegd en dit beslag niet binnen 3 maanden is opgeheven.

  7. Opdrachtnemer is voorts bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.

  8. Indien Opdrachtnemer overgaat tot opschorting of ontbinding, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade dan wel kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.

  9. Opdrachtgever is gehouden om betalingsverplichtingen na te (blijven) komen die ontstaan zijn voor het tijdstip van ontbinding of die betrekking hebben op reeds verrichte Werkzaamheden of reeds verleende diensten.

  10. Indien Opdrachtnemer overgaat tot ontbinding van de Overeenkomst, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

  11. Indien de ontbinding aan Opdrachtgever toerekenbaar is of Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst dient op te schorten zoals vermeld in dit artikel en/of onder artikel 8.4 van deze algemene voorwaarden, is Opdrachtgever verplicht de hierdoor ontstane directe en indirecte schade en kosten aan Opdrachtnemer te vergoeden.

  12. Opdrachtnemer kan te allen tijde nadere zekerheid verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst mag opschorten. Indien aan dit verlangen niet ten genoegen van Opdrachtnemer gevolg wordt gegeven is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van alle Overeenkomsten met Opdrachtgever op te schorten of te weigeren, zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn en zonder zelfs afstand te doen van zijn/haar andere rechten uit deze Overeenkomst of de wet.

  13. Opdrachtgever is na ondertekening van de overeenkomst maar voor aanvang van de Werkzaamheden bevoegd om een Opdracht geheel of gedeeltelijk in te trekken. In dat geval is Opdrachtnemer bevoegd een vergoeding in rekening te brengen voor reeds verleende diensten, met een minimum van 25% van de vergoeding die Opdrachtnemer zou hebben ontvangen bij volledige uitvoering van de opdracht.

  14. Indien sprake is van een duurovereenkomst zonder opzeggingsmogelijkheid is Opdrachtnemer steeds bevoegd om deze zonder opgave van redenen op te zeggen tegen iedere datum met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen zonder als gevolg hiervan een vergoeding aan Opdrachtgever verschuldigd te zijn.

Artikel 11. Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling geschiedt zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening, binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in euro´s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

  2. Opdrachtnemer is steeds bevoegd van Opdrachtgever een voorschot te verlangen als zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever. Opdrachtnemer mag in afwachting van betaling daarvan haar werkzaamheden opschorten. Opdrachtnemer mag een voorschot van Opdrachtgever verrekenen met iedere niet betaalde factuur van Opdrachtgever.

  3. Opdrachtnemer bepaalt te allen tijde zelf aan welke openstaande vordering van Opdrachtgever hij enige betaling toerekent

  4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling is hij/zij van rechtswege in verzuim en is Opdrachtgever de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd over iedere maand, of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

  5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is Opdrachtgever tevens gehouden tot vergoeding van alle te maken (buiten)gerechtelijke kosten en executiekosten verband houdende met de incasso van de gefactureerde bedragen. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 40,00 exclusief btw, tenzij de wet anders bepaalt.

  6. Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.

  7. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.

  8. In geval van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de Werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag en de verschuldigde rente(n) en kosten.

  9. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, dan wel indien Opdrachtgever nalaat een voorschot dan wel een declaratie binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen, is Opdrachtnemer gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.

  10. De administratie van Opdrachtnemer is bepalend voor de berekening van de door Opdrachtgever verschuldigde bedragen over de door Opdrachtnemer verleende diensten tenzij Opdrachtgever de onjuistheid van die administratie aantoont.

  11. Opdrachtgever is niet bevoegd tot verrekening van zijn betalingsverplichting met enige vordering die hij heeft of stelt te hebben op de Opdrachtnemer.

Artikel 12. Termijnen

  1. Indien tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer een termijn/datum is afgesproken waarbinnen de Opdracht dient te worden uitgevoerd en Opdrachtgever verzuimt om: (a) een vooruitbetaling te voldoen – indien overeengekomen – of (b) de noodzakelijke Bescheiden tijdig, volledig, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen, dan treden Opdrachtgever en Opdrachtnemer in overleg over een nieuwe termijn/datum waarbinnen de Opdracht dient te worden uitgevoerd. 

  2. Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als een fatale termijn indien het uitdrukkelijk en met zoveel woorden tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer schriftelijk overeengekomen is.

Artikel 13. Overmacht

  1. Indien Opdrachtnemer zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een aan haar/hem niet toerekenbare oorzaak in de zin van art 6:75 BW, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan ziekte aan de zijde van Opdrachtnemer.

  2. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan twee maanden zijn partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat ook maar enig recht van Opdrachtgever bestaat op schadevergoeding. Hetgeen reeds ingevolge de Overeenkomst is gepresteerd, wordt dan naar verhouding afgerekend.

Artikel 14. Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van Opdrachtgever die ontstaat doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige bescheiden heeft verstrekt. 

  2. Opdrachtgever en/of door haar ingeschakelde derden zijn slechts aansprakelijk voor schade welke het rechtstreeks gevolg is van een aan Opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming In de nakoming van de Overeenkomst en dan slechts indien en voor zover die schade bij normale vakkennis en ervaring en met inachtneming van normale oplettendheid en wijze van beroepsuitoefening had kunnen worden voorkomen.
    Ingeval enige schade het directe gevolg is van een bewust roekeloos of opzettelijk nalatig handelen door of namens Opdrachtnemer en/of ingeschakelde derden, is Opdrachtnemer aansprakelijk.

  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Opdrachtnemer.

  4. Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het rechtstreekse gevolg is van een (samenhangende serie van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Opdracht. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal één maal het honorarium over de – tot het moment van de toerekenbare tekortkoming(en) – verrichte werkzaamheden in het kader van de desbetreffende Opdracht. Indien uitvoering van de Opdracht een periode bestrijkt die langer is dan zes maanden dan wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op één maal het honorarium over de in het kader van de Opdracht in de laatste drie maanden verrichte werkzaamheden, met een maximum van €25.000,-, tenzij de schade het gevolg is van bewust roekeloos of opzettelijk nalatig handelen door of namens Opdrachtgever en/of ingeschakelde derden.

  5. Een samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één toerekenbare tekortkoming.

  6. Opdrachtgever is gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen.

  7. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden (door Opdrachtnemer ingeschakelde derden daaronder begrepen) die in verband met de uitvoering van de Opdracht schade lijden welke het gevolg is van het handelen of nalaten van Opdrachtgever of van onveilige situaties in diens bedrijf of organisatie.

  8. Opdrachtnemer en/of door haar ingeschakelde derden zijn in geen enkel geval aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade van de Opdrachtgever, waaronder maar niet beperkt tot geleden verlies, gederfde winst en gemiste besparingen.

  9. Opdrachtgever doet afstand van alle vorderingen die zij rechtstreeks verkrijgt op enige persoon die de overeenkomst geheel of gedeeltelijk heeft uitgevoerd en zal enige mogelijke vordering slechts verhalen op Opdrachtnemer.

  10. Iedere grond en vorm van aansprakelijkheid vervalt indien Opdrachtgever niet binnen 30 dagen nadat Opdrachtgever op de hoogte was of had behoren te zijn van de feiten die aanleiding gaven tot enige aansprakelijkheid, deze feiten en de omvang van de schade schriftelijk en gemotiveerd te melden bij Opdrachtnemer. Iedere grond en vorm van aansprakelijkheid van Opdrachtnemer vervalt nadat er 12 maanden zijn verstreken nadat de feiten die aanleiding gaven tot mogelijke aansprakelijkheid van Opdrachtnemer zich hebben voorgedaan.


Artikel 15. Geheimhouding

  1. Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

  2. Indien Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en Opdrachtnemer zich niet ter zake kan beroepen op een verschoningsrecht, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

  3. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan eventueel door hen in te schakelen derden.

Artikel 16. Elektronische communicatie

  1. Tijdens de uitvoering van de Opdracht kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer door middel van elektronische middelen met elkaar communiceren.

  2. Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever niet aansprakelijk voor schade tengevolge van het gebruik van elektronische middelen van communicatie, waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de aflevering van elektronische communicatie, onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld.

  3. De data-uittreksels uit de computersystemen van verzender leveren dwingend bewijs op van (de inhoud van) de door verzender verzonden elektronische communicatie tot het moment dat tegenbewijs is geleverd door de ontvanger.

Artikel 17. Intellectueel eigendom

  1. Het uitvoeren van de Opdracht door Opdrachtnemer houdt niet in de overdracht van intellectuele eigendomsrechten die bij Opdrachtnemer rusten. Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit, de uitvoering van de Opdracht behoren toe aan Opdrachtnemer.

  2. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten waarin intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer zijn vervat, dan wel producten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik waarvan Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven – waaronder in dit verband in elk geval, maar niet uitsluitend, begrepen: computerprogramma`s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten, templates, macro’s en andere geestesproducten – te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.

  3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om de in het tweede lid genoemde producten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer aan derden ter hand te stellen, anders dan ter verkrijging van een deskundig oordeel omtrent de uitvoering van de Werkzaamheden door Opdrachtnemer. Opdrachtgever zal in dat geval zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de door hem ingeschakelde derden. 

Artikel 18. Vrijwaring derden

  1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor mogelijke aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.

  2. Opdrachtgever is gehouden om Opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan indien Opdrachtnemer wordt aangesproken op grond van het eerste lid van dit artikel en onverwijld al hetgeen te doen dat van haar/hem in dat geval verwacht mag worden. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van Opdrachtgever.

Artikel 19. Vervaltermijn

  1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van Werkzaamheden door Opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.


Artikel 20. Contractovername

  1. Opdrachtgever is niet gerechtigd enige verplichting uit de Overeenkomst zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer over te dragen aan derden.

  2. Voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke toestemming mocht hebben gegeven voor een contractovername blijft Opdrachtgever te allen tijde naast deze derde aansprakelijk voor de verplichtingen uit de Overeenkomst waarvan deze algemene voorwaarden deel uitmaken.

  3. Voorts geldt dat voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke toestemming mocht hebben gegeven voor een contractovername, dan dient Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan voorafgaand op de hoogte te brengen en heeft Opdrachtnemer het recht de Overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de overdracht zal geschieden. Opdrachtnemer is niet tot enige schadevergoeding ter zake gehouden.

Artikel 21. Reparatieclausule nietigheden

  1. Indien enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende Opdracht/Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.

  2. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst niet geldig mocht zijn om een reden als bedoeld in het vorige lid, maar wel geldig zou zijn indien deze een beperktere omvang of strekking zou hebben, dan zal deze bepaling -vooreerst- automatisch gelden met de meest verstrekkende of omvangrijkste beperktere omvang of strekking waarmee of waarin zij wel geldig is.

  3. Onverminderd het bepaalde in lid 2 kunnen partijen desgewenst in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen. Daarbij zal zoveel mogelijk aangesloten worden bij het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling.

Artikel 22. Overige

  1. Na het einde van de Overeenkomst blijven de bepalingen uit deze algemene voorwaarden die zich daarvoor lenen hun gelding behouden.

  2. Opdrachtnemer is te allen tijde bevoegd bepalingen van deze algemene voorwaarden te wijzigen, waarbij enige lopende Overeenkomst zal worden uitgevoerd onder de algemene voorwaarden die golden ten tijde van het aangaan van die Overeenkomst.


Artikel 23. Toepasselijk recht

  1. Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.

  3. Onverminderd het recht van Opdrachtnemer een geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter, zullen geschillen tussen partijen in eerst instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer gevestigd is, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

2022 Copyright Henk van der Sar | KvK 61915610 | BTW NL001367141B60 | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring